امتیازات دیدارهای خانگی، اندوخته ای برای انتهای فصل

پاس مستحق پیروزی بود

علی ثقفی

هگمتانه_سرویس ورزش: تیم فوتبال پاس همدان عصر جمعه در سومین هفته از دهیمن دوره لیگ حرفه ای فوتبال باشگاه های کشور، توانست با کسب پیروزی در برابر پیکان قزوین به دومین برد خانگی دست پیدا کند.

در این دیدار که با برتری یک بر صفر تنها نماینده فوتبال غرب کشور در لیگ برتر خاتمه یافت،‌ شاگردان مدیر روستا استحقاق کسب سه امتیاز را داشتند و اگر قدر فرصتهای بدست آمده را می دانستند،‌ می توانستند با نتیجه بهتری به پیروزی دست یابند.

ترکیب و روش بازی پاس در این دیدار دچار تغییراتی شده بود که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

**بازگشت مجید حیدری به دفاع

مدافع با تعصب و قدرتمند پاس که در دو دیدار پیش از بازی با پیکان در پست هافبک دفاعی به میدان رفته بود، در این دیدار به قلب دفاع بازگشت و نمایش خوبی نیز داشت.

در تحلیل فنی پس از دیدار پاس مقابل استیل آذین که با شکست سه بر صفر پاس همراه بود، در خصوص مجید حیدری یادآور شده بودیم که این بازیکن در زمین مسابقه به صورت ساکن حاضر می شود و با توجه به خصوصیات دفاعی که دارد در بازی تخریبی بسیار موثر بازی می کند.

از محاسن بازگشت حیدری به قلب دفاع علاوه بر تقویت استحکام دفاعی تیم، فراهم شدن فرصت حضور یک بازیکن طراح در میانه میدان بود.

فاصله زیاد حیدری در با بازیکنان میانی و هجومی پاس در دیدارهای قبلی، موجب می شد که حریف در فضای خالی ایجاد شده در میانه میدان جولان داده و به راحتی میدانه میدان را تصاحب نماید.

مدافع با تعصب پاس پس از بازگشت به منطقه دفاعی تیم، در دیدار با پیکان با ارائه بازی خوب و سرشار از روحیه جنگندگی، با وجود داشتن قامتی کوتاهتر از علیرضا عباسفرد، مهاجم بلند بالای پیکان قزوین بارها توپ را بالاتر از وی دفع کرد و مانع از ایجاد موقعیت برای این بازیکن شد.

**اضافه شدن روزبه شاه علی دوست

یکی از مواردی که در تحلیل فنی دوشنبه گذشته در خصوص دیدار برابر استیل آذین و خلل میانه میدان متذکر شده بودیم، نبود بازیکنی جنگنده، دونده و طراح که خصوصیات هجومی بیشتری نسبت به مجید حیدری داشته باشد،‌ در میانه میدان بود.

در آن شماره پیشنهاد دادیم که روزبه شاه‌علی‌دوست که در دیدارهای فصل گذشته از مهره های ثابت منص2وریان و مدیر روستا به شمار می رفت،‌ به ترکیب تیم اضافه شده و نبض تیمی پاس را بر عهده بگیرد.

در این مسابقه مدیر روستا با میدان دادن به این جوان پرتلاش و با روحیه،‌ این ضعف را به خوبی پوشش داد و ترکیب بهتری نسبت به آن مسابقه را روانه میدان کرد.

**تشکیل زوج علی آبادی-شاه‌علی دوست

مدیر روستا علاوه بر افزودن شاه‌علی دوست به ترکیب اصلی پاس،‌ وحید علی آبادی جوان را در کنار روزبه قرارداد و از وحید خواسته بود که با جنگندگی هایش بازی تخریبی را در دستور کار قراردهد تا شاه‌علی‌دوست بتواند به راحتی به طراحی بازی تیم و بازیسازی بپردازد.

این دو در طول 90 دقیقه بارها وظایف خود را جا‌به‌جا کردند؛ گاهی روزبه عقب تر کار می کرد و کار تخریبی را در دستور کار قرار می داد تا وحید کمی جلوتر کار کند و در برخی دقایق نیز بر عکس این کار را انجام می دادند، اما آنچه مشخص بود قرار بود روزبه شاه‌علی‌دوست بیشتر رو به جلو و علی آبادی بیشتر در نقش تدافعی در بازی حضور داشته باشند.

**کاهش قوای جسمانی در نیمه دوم

یکی از مواردی که در نیمه دوم مشهود بود، کاهش قوای جسمانی پاسی بود که برخی از نفرات توان ادامه کار را نداشتند. به طوری که اگر مدیر روستا می توانست بیش از سه تعویض انجام دهد، از همه نفرات حاضر در نیمکت برای حضور در میدان بهره می برد.

با توجه با اینکه هفته های ابتدایی فصل است و پس از سپری شدن دوران بدنسازی پیش از شروع فصل هنوز بدن بازیکنان باز نکرده است. به طور قطع پس از گذشت چند هفته دیگر، بازیکنان به شرایط مطلوب بدنی دست پیدا خواهند کرد.

**پیشنهاد به کادر فنی پاس

در تحلیل پس از دیدار با استیل آذین در دو شنبه گذشته،‌ سه تغییر در ترکیب تیم پاس را پیشنهاد کرده بودیم که در دیدار عصر جمعه در برابر پیکان قزوین، مدیر روستا به دو مورد از آنها جامه عمل پوشید و اثر مثبت آن را در روند حرکت تیمی پاس مشاهده نمود.

اکنون یک بار دیگر مورد سوم را یادآور می شویم که خبرنگار صداوسیما نیز در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی به آن اشاره ای کرد؛ نادر احمدی دو- سه فصل پیش در ترکیب فولاد خوزستان در پست هافبک وسط نیز به میدان می رفت و بازیهای خوبی را در آن پست به نمایش می گذاشت.

با توجه به توانایی های این بازیکن در حمل توپ و قدرت بازیسازی بالایی که دارد، در بین نفرات حاضر بهترین گزینه برای قرار گرفتن در پست هافبک وسط و نفوذی است که تا قبل از رسیدن اودو به آمادگی، می تواند این نقش را بر عهده بگیرد.

از طرفی حرکتهای انفرادی این بازیکن که بخشی از فوتبال او می باشد، در منطقه دفاعی بسیار خطرناک است و به دو دلیلی که گفته شد، بهتر است که از او در منطقه هافبک میانی و نفوذی استفاده شود.

از طرفی همت عابدی نژاد بهترین گزینه برای پر کردن جای وی در پست دفاع راست است؛ همت در دیدارهای فصل گذشته نیز در آن پست به میدان رفته و بازیهای خوبی را به نمایش گذاشته بود.

بدین ترتیب ترکیب ایده‌آل پاس در سیستم یک مهاجمه متشکل از سامان صفا،‌ ساشا کلونیجا، مجید حیدری، همت عابدی‌نژاد،‌ پویا سیف‌پناهی، وحید علی‌آبادی، روزبه شاه‌علی‌دوست، اکمل هولماتوف، آرتور یدیگاریان،‌ نادر احمدی و فرهاد خیرخواه خواهد بود.

هر چند ترکیب فوق از خصوصیات هجومی و رو به جلوی خوبی برخوردار است اما اگر نظر کادر فنی بر استفاده از دو مهاجم باشد، در سیستم دو مهاجمه و با اضافه شدن مهاجم مکمل فرهاد خیرخواه که از بین مقداد قباخلو، حمید کاظمی و امیر محبی،‌ یک نفر به صلاحدید کادر فنی به ترکیب اضافه خواهد شد، به یکی از روشهای زیر می توان ترکیب را اصلاح کرد:

1-از بین روزبه شاه‌علی‌دوست و وحید علی آبادی یک نفر به نیمکت منتقل شده و تیم با یک هافبک دفاعی که عقب تر از نادر احمدی کار می کند به میدان رفته، نادر کمی عقب تر در میانه میدان به بازی گرفته شود که در کارهای دفاعی نیز به هافبک دفاعی کمک کند و مهاجم دوم به ترکیب اضافه شود.

2- آرتور یدیگاریان از ترکیب خارج، از بین وحید علی‌آبادی و روزبه شاه‌علی‌دوست یک نفر به جناح راست و کنار خط منتقل شده و دیگری در هافبک دفاعی باقی می ماند.

نادر احمدی در هافبک میانی به میدان رفته و مهاجم دوم به ترکیب اضافه شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد