در ماراتن بقا در لیگ برتر، پاس راه ساده تری در پیش دارد

در حالی که تنها سه هفته به پایان رقابت های لیگ برتر باقی مانده، حساسیت در این رقابت ها به نقطه اوج خود رسیده است.  

لیگی که قهرمان خود را در فاصله سه هفته مانده به پایان رقابتهایش تا حد زیادی و حتی به احتمال 100 در صد شناسائی کرده، رقابت داغی در بالا و پائین جدول برای کسب سهمیه فصل آینده رقابت های قهرمانی باشگاه های آسیا و بقا در لیگ برتر جریان دارد.

اما اگر با اشاره ای گذرا به بالای جدول از آن بگذریم و تنها به بیان این نکته که رقابت بالا نشینان بین تیم های استقلال، پرسپولیس و استیل آذین برای کسب تنها سهمیه باقی مانده در لیگ برتر برای راهیابی به لیگ قهرمانان آسیا ادامه دارد، در پایین جدول یک رقابت بسیار تنگاتنگ و فشرده بین 8 تیمی که رده های یازدهم تا هجدهم را به خود اختصاص داده اند دیده می شود و هشت تیمی که امتیازات نزدیکی هم به یکدیگر دارند، برای حفظ امتیاز لیگ برتری خود دست به رقابت زده اند.

اگر با توجه به فاصله فاحش امتیازات دو تیم استقلال اهواز و ابومسلم مشهد در انتهای جدول سقوط این دو تیم را در حالی که هرچند هنوز روی کاغذ شانس کمی برای بقا دارند را قطعی بدانیم، می ماند یک رقابت فشرده بین تیم های فولاد 37 امتیازی، شاهین، پاس و مقاومت 36 امتیازی، مس 35 امتیازی و راه آهن 34 امتیازی برای فرار از صعود و اینکه نامشان به عنوان سومین تیم سقوط کننده به لیگ یک درج نگردد. در این مقال می خواهیم به راه باقیمانده این هفت هتیم تا انتهای لیگ بپردازیم و ببینیم که هر کدام از این تیم ها چقدر می توانند برای خود شانس بقا قائل باشند.

1- فولاد: فولاد خوزستان که هم اینک با 37 امتیاز رده یازدهم جدول را در اختیار دارد از سه بازی باقیمانده خود دو بار خارج از خانه به میدان می رود و یک دیدار خانگی هم دارد. فولادی ها اولین بازی خود را با صبای قم در قم انجام می دهند. تیمی که این روزها اوج گرفته و خیلی هم نتیجه می گیرد. چه در خانه و چه خارج از خانه و با روحیه مضاعفی که به دلیل پیروزی پر گلش در شیراز برابر مقاومت کسب کرده می خواهد به مصاف فولاد برود. فولادی که هنوز هم استرس زیادی دارد چرا که هنوز سایه سقوط به طور کامل از سر آن ها کم نشده. فولادی ها در دومین بازی باقیمانده خود میزبان ذوب آهن هستند. هرچندکه تا آن بازی شاید تکلیف قهرمان حتی روی کاغذ هم مشخص شده باشد و ذوبی ها انگیزه زیادی برای رقابت بر سر عنوان قهرمانی نداشته باشند، اما قطعا به دلیل نزدیکی امتیازات تیم های بالا نشین جدول ذوبی ها برای عنوان نایب قهرمانی و حتمی کردن سهمیه آسیائی خود برای فصل بعد مصاف سخت و سنگینی را برای شاگردان جلالی رقم خواهند زد. و دست آخر اینکه آخرین بازی فولادی ها یک بازی سنگین در بوشهر مقابل شاهین بوشهر است و شاید شرایط جدول در هفته آخر به گونه ای رقم بخورد که تیم بازنده این دیدار مسافر لیگ یک گردد و به همین دلیل این بازی می تواند یک بازی پر حاشیه و پر حرف و حدیث و حتی پر زد و خورد باشد.

هفته 32: صبای قم                      فولاد خوزستان

هفته 33: فولاد خوزستان               ذوب آهن اصفهان

هفته 34: شاهین بوشهر               فولاد خوزستان

2- شاهین: تیم فوتبال شاهین نیز سه هفته فرسایشی و پر استرس را پیش رو خواهد داشت. چرا که شاهینی ها ابتدا می باید در بوشهر میزبان استقلالی باشند که به هیچ وجه دوست ندارد موقعیتی را که با زحمت فراوان در رده سوم جدول به دست آورده را از دست بدهند وحتی نیم نگاهی نیز به رتبه نایب قهرمانی رقابت های لیگ دارد و این روزها هم روزهای اوج خود را پشت سر می گذارد و خوب هم نتیجه می گیرد و این بازی برای شاهین به هیچ وجه بازی راحتی نیست. تیم شاهین اما در هفته سی و سوم این رقابت ها باید در شیراز به مصاف مقاومتی برود که نزولی ترین سیر ممکن در رقابت های لیگ را به خود اختصاص داده و حالا یکی از گزینه های اصلی سقوط به لیگ دسته اول است و به همین دلیل این بازی هم می تواند نکات حاشیه ای فراوانی را در بر داشته باشد و دست آخر و هفته پایانی شاهین میزبان فولاد اهواز است و همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم چه بسا که در این بازی تیم بازنده همان تیم سقوط کننده به لیگ دسته اول باشد.

هفته 32: شاهین بوشهر               استقلال تهران

هفته 33: مقاومت سپاسی           شاهین بوشهر

هفته 34: شاهین بوشهر               فولاد خوزستان

3-  پاس: اما به نظر می رسد که پاس راهی به مراتب هموار تر نسبت به رقبای خود داشته باشد چرا که اولا پاس دو بازی سه بازی خود را در خانه انجام می دهد و دوم اینکه هر سه تیمی که قرار است حریف پاس باشند تیم هائی هستند که نه در کورس قرار گرفتن در بین سه تیم بالای جدول هستند و نه تیم هائی که در حال رقابت برای بقا در جدول. در واقع بی انگیزه ترین تیم های حاضر در لیگ و تیم هائی که در میانه جدول جای خوش کرده اند. پاس ابتدا در هفته سی و دوم به مصاف ملوان می رود، سپس در کرج با سایپا دیدار می کند و هفته آخر نیز میزبان تیم تراکتورسازی تبریز می باشد که شاید اصلا این بازی به یک بازی کاملا تشریفاتی بدل شود.

هفته 32: پاس همدان                   ملوان انزلی

هفته 33: سایپای کرج                  پاس همدان

هفته 34: پاس همدان                   تراکتور سازی تبریز

4-مقاومت سپاسی: به زعم نگارنده مقاومت در بین این تیم ها سخت ترین راه را پیش رو ارد و از شانس بسیار کمتری برای بقا در لیگ برتر برخوردار است. چرا که این تیم در هفته 32 میهمان ذوب آهنی است که این به دلیل به خطر افتادن عنوان نایب قهرمانی اش از تمام توان و پتانسیل خود و شرایط میزبانی اش برای غلبه بر تیم مقاومت و حتی گرفتن آوراژ گل از این تیم اهتمام خواهد ورزید. مقاومتی ها سپس در شیراز میزبان تیم شاهین بوشهری هستند که این تیم نیز برای بقا می جنگد. با توجه به شناخت خوبی که سرهنگ یاوری از تیم های شیرازی دارد و بلد بودن نوع بازی های حساس به خصوص با تیم های شیرازی و به ویژه در شیراز و با توجه به آشنائی کامل و تسلط خوبی که بر فوتبال شیراز دارد، به نظر نمی رسد که مقاومت بتواند از تنها بازی خانگی خود در سه هفته پایانی هم امتیاز جالب توجهی کسب کند و شاید در بهترین شرایط تنها به گرفتن یک تساوی بسنده کند. و آخر اینکه مقاومتی ها در آخرین هفته میهمان تیم راه آهنی هستند که این تیم نیز نه تنها سایه سیاه سقوط را بر پیکره خود احساس می کند، بلکه تجربه نشان داده که راه آهنی ها یکی از تیم هایی هستند که به بهترین وجه ممکن از شرایط میزبانی خود استفاده می کنند. به خصوص در بازی هایی که برای آن ها حکم مرگ و زندگی را داشته باشد. به همین دلیل این احساس وجود دارد که مقاومتی ها از شانسی به مراتب کمتر از دیگر تیم ها برای حفظ خود در لیگ برتر برخوردار باشند.

هفته 32: ذوب آهن                       مقاومت سپاسی

هفته 33: مقاومت سپاسی           شاهین بوشهر

هفته 34: راه آهن                        مقاومت سپاسی

5- مس: شرایط برای تیم مس 35 امتیازی نیز شرایط نسبتا خوبیست در مقایسه با اکثر تیم ها. چرا که مس نیز دو بازی خانگی و یک بازی خارج از خانه دارد. مسی ها ابتدا با تراکتورسازی در خانه خود دیدار می کنند و شاید به دلیل کم انگیزه بودن تراکتورسازان بتوان برای مس در این دیدار شانس قابل توجهی برای پیروزی قائل بود. مسی سپس به مصاف استیل آذین در تهران می روند که این بازی سخت ترین بازی آن ها در این سه بازی است و در آخرین هفته نیز میزبان ابومسلمی هستند که به احتمال قریب به یقین تا آن روز سقوطشان حتمی شده و این تیم نیز اصلا در صورت حضور در بازی پایانی، شاید روز و بازی راحتی را برای مسی های کرمان رقم بزنند.

هفته 32: مس کرمان          تراکتورسازی تبریز

هفته 33: استیل آذین                   مس کرمان

هفته 34: مس کرمان          ابومسلم مشهد

6-  راه آهن: و سرانجام راه آهن، تیمی که هم اینک با 34 امتیاز در رتبه شانزدهم جدول رده بندی قرار گرفته و فعلا خط قرمز سقوط مستقیما روی این تیم می باشد نیز سه هفته داغ و آتشین پیش رو دارد. راه آهنی ها ابتدا در خانه خود به مصاف پیکان کم انگیزه می روند که شانس پیروزی در این دیدار برای راه آهن زیاد است، سپس در ورزشگاه آزادی میهمان تیم استقلالی هستند که قطعا استقلال نه تنها به دنبال انتقام بازی رفت این تیم و جبران شکست در آن بازی می باشد بلکه برای حفظ سهمیه آسیائی خود و رسیدن احتمالی به عنوان نایب قهرمانی نیز تلاش چشمگیری خواهد داشت. و دست آخر اینکه تیم راه آهن می باید در خانه خود میزبان مقاومت سپاسی باشد.

هفته 32: راه آهن               پیکان

هفته 33: استقلال              راه آهن

هفته 34: راه آهن               مقاومت سپاسی

 

چند نکته: در خصوص بازی های سه هفته پایانی لیگ برتر اشاره به چند نکته نمی تواند خالی از لطف باشد.

-   تیم فوتبال استقلال با توجه به اینکه با تیم های راه آهن و شاهین بوشهر بازی دارد می تواند در شناساندن چهره تیم سوم سقوط کننده تاثیر زیادی داشته باشد.

در هفته پایانی تیم های راه آهن و مقاومت در ورزشگاه راه آهن و شاهین و فولاد در بوشهر با یکدیگر مصاف خواهند داشت که این دو بازی نیز از حساسیت بالائی برخوردار بوده و اصلا بعید نیست که چهره تیم سوم سقوط کننده هم از یکی از این دو بازی مشخص شود.

بازی های: مقاومت - شاهین، راه آهن - مقاومت،  و شاهین – فولاد از جمله بازی های مستقیمی هستند که تیم های در معرض خطر می بایست رو در روی یکدیگر انجام دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد