پاسخی به نماینده ملایر؛ تیم پاس سنبل ورزش همدان

میثم ناصرنژاد

هگمتانه – سرویس ورزش: اولین خبر انتقال تیم پاس در بهار 86 از سوی استاندار همدان بهت آور و غیر مترقبه بود.

به سابقه کار خبری در لحظه تنظیم خبر بیشتر به بازخوردهای ورزشی و مطبوعاتی آن فکر می‌کردم اما بزرگترین بازخورد این خبر و انتقال بعدی آن ایجاد فضای مهیج شور و دلبستگی در میان جوانان همدانی بود.

تیم پاس از یک باشگاه به جایگاه یک پاره فرهنگ در همدان مبدل شده است و این حکایت از له له زدن و اشتیاق دیرین جوانان همدان برای حضور در کنار فوتبال بوده است.

همدان زمستان پارسال کم سابقه‌ترین زمهریر یخ و برف را پشت سر گذاشت اما این سرما تحت تاثیر شور و هیجان هزاران تماشاگری که بی‌اعتنا به برف و یخ تیم پاس را به جلو می‌خواندند در ورزشگاه قدس همدان نادیده انگاشته شد.

پاس چهل و چهارساله ، زمانی که به همدان آمد فهمید آنچه که تاکنون کم داشته برخورداری از حمایت هزاران جوانی که بدون هیچ انگیزه بیرونی و تنها به خاطر تعصب لحظه‌ای تیم را رها نمی‌کنند بوده است ، چیزی که در 44 سال ماقبل محقق نبود.

این طرفداری و حمایت پرشور که امید بخش پیش کسوتان ، بازیکنان و کادر فنی تیم شده دلالت بر درستی این انتقال برای پاس جوان شده، است.

از طرف دیگر تنها بعد از گذراندن یک فصل از لیگ برتر بود که موضوع طرفداری آتشین جوانان وعلاقه مندان همدان به گزاره تثبیت شده درادبیات ورزشی و فوتبالی کشور شد و این صحت انتخاب مقصد این تیم را می‌رساند. همدان و جوانان آن حکایت خاص خود را دارند ، این سامان در بسیاری از رشته‌های انفرادی در گذشته و اکنون قهرمانان به نامی دارد.

اما در ورزشهای هزینه بر تیمی جدا از تک ستاره‌ها به اندازه حضور وبروز آسیبهای اجتماعی ناموفق بوده است.

با وجود ریشه‌دار بودن فرهنگ ملی و مذهبی دراین سامان ، برخی آسیبهای اجتماعی به علل پاره‌ای عوامل تاریخی ، جغرافیایی واجتماعی در همدان بیداد می‌کنند وتحت تاثیر شیوع این آسیب‌ها است ئکه نوجوانان همدان به خصوص در برخی محلات فرودست برای سالم ماندن و یافتن هویت ورزشی، فرهنگی وشغلی مناسب نیازمند عزم یا اقبالی بزرگتر از واقعیت‌های تلخ اجتماعی هسند.

و تیم پاس بهانه و ظرفیت سالم ماندن درعین شور وهیجان را به نوجوانان و جوانان محلات مناطق تقدیم کرد و این رمز پذیرش سریع تیم پاس توسط همدانی است.

تیم فوتبال پاس هم اکنون عامل دل‌مشغولی جوانان همدانی به عنوان حامیان اصلی مسابقات فوتبال در این استان است به طوری که شور و نشاط خاصی را بین آنها ایجاد کرد است.

تبیین فرهنگ نشاط سالم، تزریق شور و اشتیاق در بین جوانان و زمینه‌سازی برای گرایش بیشتر آنها به امر ورزش از دستاوردهای مهم حاصل از این انتقال بود.

تیم فوتبال پاس همدان در حالی در لیگ برتر هفتم نخستین تجربه حضورش را به دست آورد که شمار علاقه‌مندان به تماشای دیدارهای این تیم در مجموع 18 بازی رفت و برگشت فصل گذشته به بیش از 200 هزار نفر رسید که قریب به 90 درصد آنها نیز در رده سنی جوان بودند.

آمارهای فصل گذشته نیز نشانگر استقبال بیش از 250 هزار نفر از دیدارهای تیم پاس دیدن کردند.

هم‌اکنون بیش از 10 هزار نفر عضو کانون هواداران باشگاه پاس هستند که میانگین سنی آنها در مجموع 22 سال است.

انتقال امتیاز پاس به همدان باعث شده که اکنون خیل گسترده‌ای از جوانان به ورزش فوتبال گرایش آورند به طوری که بسیار از باشگاه‌های همدان به مراکز غنی برای استعدادیابی تبدیل شده‌اند.

قطعا حضور در معتبرترین لیگ فوتبال کشور رویای چندین ساله جوانان همدانی بود که با انتقال امتیاز پاس به همدان رنگ واقعیت گرفت.

امروزه جوانان و مردم فوتبال دوست همدان با شور و هیجان بالایی اخبار مربوط به این تیم را از رسانه‌ها و مطبوعات دنبال می کنند که نشانگر نتیجه بخش بودن این انتقال بوده است.

اشتغالزایی، ایجاد فرصت تازه برای درخشش استعدادهای بومی فوتبال استان در کشور، فراهم شدن تفریح سالم برای ورزش دوستان و مطرح شدن نام همدان در معتبرترین میدان ورزشی کشور را می توان از عمده دستاوردهای انتقال امتیاز پاس به این استان عنوان کرد.

شعار تیم فوتبال پاس مبتنی بر آموزه‌های متنوع و حول سه محور پایداری، استقامت و سربلندی است.

اینک نوجوانان همدانی بسیاری از چهار راه‌های سرنوشت را که مملو از آسیب‌های اجتماعی است بسوی مرکز شهر و تماشای تمرین یا بازی پاس می‌روند و در فاصله بازیها نیز به پیگیری رویدادهای و خبرهای تیم پاس می پردازند.

پاس با جوانان همدانی پیرانه سر شور جوانی یافته و از دیگر سو ، شانس جوانان همدانی با پاس برای زندگی قرین سلامت افزایش یافته است و هیچ ریال و اعتباری به ازای این دستاوردها نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد